Slik je geen geneesmiddelen, dan drink je ze wel!

Niet zo lang geleden las ik een bericht over geneesmiddelen in drinkwater. Daar schrok ik behoorlijk van. In het bericht staat dat er meer geneesmiddelen in het Nederlandse drinkwater zitten dan nodig. Dat kan worden voorkomen door betere zuiveringsinstallaties, maar dit zou waterzuivering duurder maken. Dat hebben onderzoekers van Waternet Amsterdam geschreven in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde.

En het is ook niet eens nieuw maar een probleem dat al jaren wordt onderkend en in de toekomst alleen maar zal groter worden omdat we steeds meer geneesmiddelen gebruiken.

Geneesmiddelen komen via de urine en ontlasting van patiënten terecht in het rioolwater en daarna ook het drinkwater. De concentratie geneesmiddel in drinkwater is te laag om schadelijk te zijn voor mensen. Wat mensen ongemerkt binnenkrijgen via drinkwater is ongeveer 1000 keer minder dan wat patiënten bewust innemen bij het slikken van geneesmiddelen.

Tja, dat klinkt wel leuk, dat je via drinkwater 1000 keer minder binnenkrijgt dan als je bewust geneesmiddelen slikt. Maar ik slik bewust geen geneesmiddelen! Dan krijg ik via drinkwater toch geneesmiddelen binnen waar ik niet om vraag. Ik vind dit nogal verontrustend! En dan wetende dat het voorkomen kan worden door betere zuiveringsinstallaties. Waarom gebeurt dat dan niet? Het is duurder. Dan kan ik alleen maar concluderen dat alles om geld draait en dat geld belangrijker is dan het welzijn van de mens.

Reacties