Blogs van jaren geleden nog steeds actueel

Tien jaar geleden ben ik deze blogpagina gestart maar na een paar jaar is de klad erin gekomen. Nu pak ik de draad weer op. 

Ik heb mijn blogs herlezen en ik constateer dat ze nog steeds actueel zijn. Neem bijvoorbeeld mijn blog Slik je geen geneesmiddelen, dan drink je ze wel!. Ons drinkwater bevat nog steeds geneesmiddelen en de hoeveelheid is niet afgenomen. Volgens het RIVM komt jaarlijks minstens 140 ton resten van geneesmiddelen via urine en ontlasting in het riool terecht. Daarnaast is ons drinkwater vervuild met andere stoffen zoals bestrijdingsmiddelen, microplastics en sinds kort is bekend dat ook Pfas in dit rijtje thuishoort. Ik denk dat ik me maar eens ga verdiepen in waterfilters. 

In mijn blog Hoe we voor de gek worden gehouden door de voedingsmiddelenindustrie schreef ik dat de voedingsmiddelenindustrie op de verpakking van veel producten misleidende informatie zet. Helaas is dat nu nog steeds het geval. De fabrikanten willen de consument laten geloven dat hun product gezond is. Dit doen ze met teksten als ‘0% vet’, ‘geen toegevoegde suikers’ of ‘bron van vezels’. Als je dit leest op een product is het beste advies: lekker in het schap laten liggen. Hetzelfde geldt voor ‘puur’ of ‘natuurlijk’. Al die producten zijn sterk bewerkt. En dus niet gezond. Nog altijd is foodwatch een kritische partij die aandacht vraagt voor misleidende teksten op voedingsproducten. Foodwatch schrijft op hun website: “Toch is er nog geen strengere wetgeving die misleidende etiketten verbiedt en ontbreekt adequate handhaving.” Ook de Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan. Ondertussen ziet de consument door de bomen het bos niet meer. Hoe lang duurt het nog voordat de overheid hier iets aan gaat doen? 

Ook nog steeds actueel is mijn blog Goede voeding kan kostenbesparend werken in de gezondheidszorg. Onze gezondheidszorg is nog altijd voornamelijk gericht op behandeling van ziekten met medicijnen. Nog steeds speelt preventie van ziekten een heel kleine rol. En dat terwijl gezonde voeding een heel grote rol heeft in preventie van ziekten. Maar ja, met voeding valt in de gezondheidszorg geen geld te verdienen. Met medicijnen wel. En daar vaart de farmaceutische industrie wel bij.

Reacties

  1. Interessante blogs! Bijzonder om te ontdekken dat de thema’s van tien jaar geleden nog steeds actueel zijn. Leuk om over te blijven lezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten